Maska Zorro – od pospolitego złodzieja po obrońcę ludu
“Maska Zorro” to amerykański film przygodowy z 1998 roku w reżyserii Martina Campbella. Film opowiada historię młodego meksykańskiego bandyty Alejandro Murriety (Antonio Banderas), który zostaje wytrenowany przez dawnego Zorro, Don Diego de la Vega (Anthony Hopkins), aby kontynuować jego dzieło walki z korupcją i uciskiem w Kalifornii w XIX wieku. Akcja filmu rozgrywa się w realiach Kalifornii w XIX wieku, a konkretnie w czasach, gdy Meksyk przeżywał okres rewolucji i zmagał się z amerykańską inwazją. “Maska Zorro” oferuje bogatą oprawę wizualną, widowiskowe sceny walki i pościgów konnych, a także romantyczny wątek między Alejandro a córką De la Vegi, Eleną (Catherine Zeta-Jones).
Film zdobył pozytywne recenzje krytyków oraz osiągnął sukces kasowy, zarabiając ponad 250 milionów dolarów na całym świecie. “Maska Zorro” stała się jednym z najbardziej znanych i lubianych filmów akcji lat 90. XX wieku, a Antonio Banderas zyskał dzięki tej roli jeszcze większą popularność na całym świecie.
Maska Zorro fabuła (uwaga spoilery!)
W 1821 roku Don Diego de la Vega, szlachcic pochodzący z Hiszpanii, ale zamieszkujący w Kalifornii, wciela się w postać Zorro, by walczyć przeciwko niesprawiedliwości podczas meksykańskiej thailand slot wojny o niepodległość. Zorro ukrywa tożsamość pod maską, jest świetnym jeźdźcem i szermierzem. Broni meksykańskich chłopów i mieszkańców pueblo przed uciskiem hiszpańskich władz.
Don Rafael Montero, skorumpowany gubernator regionu, obmyśla plan schwytania Zorro podczas publicznej egzekucji trzech niewinnych chłopów. Zorro interweniuje, aby zatrzymać egzekucję. Z pomocą dwóch chłopców, Alejandro i Joaquina Murrieta, skutecznie udaremnia zasadzkę żołnierzy Montero. Pozostawia na szyi Montero bliznę w kształcie litery “Z”. Wśród wiwatów tłumu wyjeżdża z placu. W międzyczasie Zorro daje Joaquinowi srebrny medalion na pamiątkę i w podziękowaniu za pomoc.
Don Montero podejrzewa, że Don Diego jest w rzeczywistości Zorro. Jednocześnie jest zakochany w jego żonie, Esperanzie, ale kobieta nie odwzajemnia uczuć gubernatora. Tego samego dnia wieczorem don Rafael próbuje aresztować de la Vegę w jego rezydencji. Dowodem ma być draśnięcie na ramieniu caballero. Wybucha walka na szpady, a następnie pożar, podczas którego żołnierz morduje żonę Zorro przez przypadkowy wystrzał. Diego przegrywa pojedynek, zostaje aresztowany i zesłany do najgorszego więzienia z bardzo kiepskimi warunkami. Hacjenda zostaje spalona, a Montero porywa malutką Elenę, córkę de la Vegów, którą wychowuje jak własne dziecko. Wracają do Hiszpanii.
Mija 20 lat…
Banda opryszków, w skład której wchodzą bracia Murietta i Three-Fingered próbują oszukać władze i ukraść skrzynkę z nagrodą za ich głowy. Niestety ich plan zostaje udaremniony przez kapitana Harrisona Love. Alejandro udaje się uciec, ale jest świadkiem pojmania Joaquina i Jacka. Pierwszy z nich postanawia odebrać sobie życie, zamiast czekać na szubienicę. Kapitan zabiera jego ciało do domu, a z głowy czyni makabryczną pamiątkę.
Niedługo potem do Kalifornii wraca Montero. Przeszukuje więzienie, do którego zesłał de la Vegę. Współwięźniowie przeszkadzają mu w rozpoznaniu Zorro. Ponowne pojawienie się wroga, skłoniło de la Vegę do brawurowej ucieczki z niewoli. Po doprowadzeniu się do porządku jest świadkiem przyjazdu Montero i Eleny do ich pueblo. Po latach don Diego po raz pierwszy widzi córkę, która wyrosła na wspaniałą młodą kobietę przypominającą swoją zmarłą matkę.
Diego po drodze spotkał podpitego Alejandro i rozpoznał srebrny medalion, który wiele lat temu podarował jego bratu. Dowiedział się, że Murietta również szukał zemsty na kapitanie Love za śmierć brata. Postanowił wziąć Alejandro pod swoje skrzydła jako swojego protegowanego. Razem mogliby stawić czoła wspólnym wrogom. Alejandro zgodził się przejść rygorystyczny program szkoleniowy w tajnej jaskini Zorro, która znajdowała się pod ruinami jego rodzinnej posiadłości. Chciał zostać następcą de la Vegi jako Zorro.
Kiedy Alejandro był jeszcze w trakcie szkolenia, ukradł z lokalnego garnizonu czarnego ogiera, który uderzająco przypominał Tornado, wiernego rumaka Zorro. De la Vega upomniał Alejandro, podkreślając, że Zorro był mistrzem ludu, a nie złodziejem czy poszukiwaczem przygód. Zamiast tego zaproponował uczniowi, by zdobył zaufanie Montero.
“Pokonaj ich wdziękiem”
Alejandro przyjął postać przyjezdnego arystokraty o imieniu Don Alejandro del Castillo y García, a de la Vega grał jego sługę, Bernardo. Razem uczestniczyli w przyjęciu w hacjendzie Montero. Na tym spotkaniu Alejandro wzbudził podziw Eleny i zdobył zaufanie Montero na tyle, że został zaproszony na potajemne spotkanie z kilkoma innymi szlachcicami. Montero wspomniał o planie kupna Kalifornii od generała Santa Anny, który potrzebował pieniędzy na zbliżającą się wojnę meksykańsko-amerykańską. Celem było odzyskanie jej dla szlachty i ogłoszenie ją niezależną republiką.
Montero przyprowadza Alejandro i arystokratów do tajnej kopalni złota, zwanej “El Dorado”, gdzie wykorzystuje się przymusową pracę chłopów i więźniów. Montero chce zdobyć Kalifornię od Santa Anny, używając złota wydobytego z ziemi Santa Anny. Korzystając ze swojego przebrania służącego Bernardo, Diego wykorzystuje okazję, by zbliżyć się do Eleny i odkrywa, że Montero okłamał Elenę w sprawie śmierci jej matki podczas porodu.
Pewnego dnia, podczas spaceru na rynku, Elena spotyka dawną nianię, która zasiewa w niej ziarno niepewności. Elena twierdzi, że nigdy nie była w Kalifornii, ale rozpoznaje zapach endemicznych kwiatów, które niania wieszała nad jej kołyską.
De la Vega wysyła Alejandro, teraz przebranego jako Zorro, aby ukraść Montero mapę, która prowadzi do kopalni złota. Na hacjendzie, Zorro angażuje się w pojedynku z Montero, Lovem i ich świtą. Po jego ucieczce Elena stara się odzyskać mapę Montero od złodzieja. Krótki, ale gwałtowny pojedynek na szpady kończy namiętny pocałunek.
Wielki finał
Montero, obawiając się gniewu Santa Anny, zdaje sobie sprawę, że jeśli zostanie złapany na używaniu jego złota, będzie w niebezpieczeństwie. Na sugestię kapitana, planuje zniszczyć kopalnię i zamordować robotników. Tymczasem de la Vega instruuje Alejandro, aby uratował pracowników. W tym czasie sam zamierza odzyskać Elenę. Alejandro wyrusza na tę misję, czując się zdradzony przez mistrza.
Na hacjendzie, de la Vega ujawnia swoją prawdziwą tożsamość Montero. Jednak były gubernator grozi zastrzeleniem Eleny, co powoduje poddanie się Diego. Podczas aresztowania, de la Vega mówi Elenie nazwę kwiatów, które rozpoznała po przybyciu do Kalifornii, romneya. To ostatecznie przekonuje ją, kto jest jej prawdziwym ojcem. Przy najbliższej sposobności uwalnia Diego z niewoli.
Alejandro i Diego konfrontują Love i Montero w kopalni, pokonując ich i zabijając, w odwecie za Joaquina i Esperanzę. Elena i Alejandro ewakuują uwięzionych pracowników przed detonacją materiałów wybuchowych i lokalizują śmiertelnie rannego de la Vegę. Przed śmiercią stary Zorro błogosławi Alejandro jako swojego następcę i oddaje rękę córki.
Po pewnym czasie Alejandro i Elena biorą ślub i odbudowują hacjendę de la Vega. Ich mały syn, Joaquin został nazwany po swoim wuju. Jego ojciec opowiada mu o dzielnych czynach dziadka i dziedzictwie, które pozostawił po sobie jako Zorro.
Maska Zorro recenzja filmu i wrażenia z oglądania
Po latach “posuchy” w mainstreamowym fandomie, w końcu Martin Campbell postanowił ożywić postać Zorro. Nie było to łatwe zadanie. Z jednej strony film miał się spodobać wiernym fanom, którzy wyrośli na familijnym WDZ lub poważniejszym Znaku Zorro z Tyrone Powerem. Z drugiej adaptacja musiała trafić w gusta współczesnej widowni i być konkurencyjna dla filmów przygodowych typu Stargate, Jurassic Park, Jutro nie umiera nigdy czy Indiana Jones. I tak też zostało to dzieło stworzone – zawiera klasyczne motywy, humor, akcję, pojedynki, romans i kilka nowych pomysłów. W rezultacie bardziej zaangażowani fani nie stali się w pełni usatysfakcjonowani efektem końcowym, ale trzeba przyznać, że dla wielu osób z młodszego pokolenia to właśnie Banderas stał się kanonicznym Zorro i dotarł “pod strzechy”. Całość ogląda się dobrze i lekko, gra aktorska jest bez zarzutu.
Widowiskowe sceny walki i pościgów konnych w “Masce Zorro”
Elementem, który na pewno przyciąga widzów są aktobatyczne sceny walk i pościgów konnych. Na uwagę zasługują zwłaszcza dwa pojedynki – Zorro i Eleny oraz Alejandro i Lovem (więcej przeczytasz tutaj). Przeciwnicy posługują się różnorodnią bronią, czasem nawet improwizowaną oraz adaptują się do otaczających warunków.
Podobnie godny uwagi jest pościg, gdzie oddział Garcii goni Tornado, a Zorro po kolei eliminuje poszczególnych żołnierzy.
“Maska Zorro”: romantyczna historia między Alejandro a Eleną
Midzy Eleną i Alejandro czuć chemię od pierwszego wejrzenia, nawet jeśli jego tożsamość czasem skrywa maska. Widz może liczyć zarówno na ogniste passo doble na przyjęciu u gubernatora, jak i ciekawy pojedynek na szpady, gdzie nie obywa się bez strat… w ubraniach. Catherina Zeta Jones świetnie pokazała, że nie jest tylko dobrze ułożoną córką wysoko postawionego urzędnika, ale posiada temperament i pasję swojego biologicznego ojca.
Zemsta czy sprawiedliwość? Co kierowało głównymi bohaterami filmu “Maska Zorro”?
Zwykle Zorro kieruje się chęcią zemsty za osobistą krzywdę, poczuciem sprawiedliwości lub ich mieszanką. W “Masce Zorro” Diego i Alejandro dążą do osobistej zemsty przez większość filmu. De la Vega walczył dla ludności Kalifornii i zapłacił za to osobistym szczęściem i więzieniem. Miał lata na ostudzenie emocji i przygotowania vendetty na zimno, młody Murietta musi się dopiero tego nauczyć. Gdy mu się to w końcu udaje i chce uratować ludzi w kopalni zanim dopadnie kapitana Love’a, jest zdenerwowany na swojego mentora. Diego opuszcza go przed bitwą, aby wyjawić córce kim naprawdę jest. Dzięki temu otrzymujemy ciekawe spojrzenie, jak motywacje postaci mogą zmieniać się wraz z wiekiem i osobistymi doświadczeniami. Postacie obu Zorro – młodego i starego – nabierają ludzkiego wymiaru, są targani zwykłymi emocjami, których może doświadczać każdy.
Antonio Banderas jako Alejandro Murrieta
Antonio Banderas dostał rolę w filmie “Maska Zorro” dzięki swojemu talentowi aktorskiemu oraz wcześniejszym osiągnięciom w Hollywood, między innymi w takich filmach jak “Desperado” czy “Philadelphia”. Reżyser Martin Campbell szukał aktora, który mógłby wcielić się w postać Zorro i zachować równowagę między zadziornością a romantyzmem, który charakteryzuje tę postać.
Przed wyborem Antonio Banderasa do roli Zorro, rozważano kilku innych artystów. Jednym z nich był Andy Garcia, który również był znanym aktorem hiszpańskiego pochodzenia i miał doświadczenie w filmach akcji. Innymi aktorami branymi pod uwagę byli: Marc Anthony, Chayanne, Benicio Del Toro i Joaquim de Almeida. Jednak ostatecznie producenci filmu postanowili, że Banderas najlepiej pasuje do roli Zorro.
Antonio Banderas przygotowywał się do filmu na kilka sposobów, aby jak najlepiej odwzorować postać i jej umiejętności. Przede wszystkim studiował historię Kalifornii w okresie kolonizacji hiszpańskiej. Czytał wiele książek na ten temat, a także konsultował się z ekspertami, aby lepiej poznać kontekst historyczny i kulturowy.
Do tego przez cztery miesiące intensywnie ćwiczył szermierkę razem z hiszpańską drużyną olimpijską. W ciągu kolejnych dwóch miesięcy trenował pod okiem bardzo wymagającego Boba Andersona. Zajmowało mu to nawet po 10 godzin dziennie. Wysiłek opłacił się, a Bob w jednym z wywiadów przyznał, że Antonio Banderas jest jednym z najlepszych naturalnych talentów, z którymi pracował.
Aktor zarobił 5 milionów dolarów za rolę.
Antonio Banderas nagrody za Maska Zorro film
Za swoją rolę w filmie “Maska Zorro” aktor zdobył
- nominację do nagrody Złotego Globu, w kategorii Najlepszy Aktor w Filmie Komediowym lub Musicalu
- nagrodę ASECAN za najlepszą rolę męską
- nagrodę Imagen Foundation Award za rolę meską
- nagrodę ALMA w kategorii “Wybitny aktor w filmie fabularnym”
- nominację MTV za najlepszą walkę (dzielona z Catherine Zeta-Jones)
- nagrodę publiczności European Film Awards i nominacją w kategorii “Wybitne osiągnięcia europejskie w dziedzinie kina światowego” na tym festiwalu
- nominację Blockbuster Entertainment Award dla najlepszego aktora przygodowego
Postać Zorro stała się jedną z najbardziej charakterystycznych ról w jego karierze aktorskiej.
Anthony Hopkins jako Diego de la Vega
Anthony Hopkins zagrał rolę Diego de la Vegi, czyli legendarnego Zorro. Aby przygotować się do tej roli, aktor musiał nauczyć się jeździć konno, szermierki i hiszpańskiego akcentu. Hopkins był pod wrażeniem umiejętności swojego partnera z planu, Antonio Banderasa, który grał młodego Zorro. Hopkins powiedział: “Antonio jest niesamowity. Jest jak kot. Jest bardzo zwinny i szybki. Ja jestem jak stary niedźwiedź.”
Między Hopkinsem i Frankiem Langellą jest tylko dzień różnicy. Obaj zagrali rolę Zorro i prezydenta Nixona.
Catherine Zeta-Jones jako Elena de la Vega
Maska Zorro obsada
Maska Zorro – twórcy
Reżyserem Maski Zorro jest Martin Campbell, a kierownikami artystycznymi byli Michael Atwell i Erni Merlan. Jako asystenci reżysera służyli Daniel Almada, Jorge L. Baron, Efren del Moral, Miguel Lima, Chitra F. Mojtabai, George Parra, Glenn Randall Jr. i Nicholas Wolfert. Za scenariusz odpowiadali Ted Elliott, Terry Rossio, Randall Jahnson i John Eskow.
Wśród producentów znaleźli się Doug Claybourne, David Foster, John Gertz, Laurie MacDonald, Walter F. Parkes, Tava Sofsky, Steven Spielberg. Warto wspomnieć, że John Gertz jest również producentem Legendy Zorro, kreskówki Zorro z 1997 roku oraz był konsultantem w New World Zorro. Laurie MacDonald, Walter F. Parkes i Steven Spielberg współpracowali także przy Legendzie Zorro.
Muzykę skomponował James Horner.
Za zdjęcia odpowiadał Phil Meheux, a za montaż Thom Noble.
Obsadę wybrała Pam Dixon, projekt produkcji powstał wg Cecylii Montiel. Za zarządzanie produkcją odpowiadali Mariano Carranco, Doug Claybourne, Alfredo Cortés, Nancy Jane King, Luz María Rojas.
Dekoracje – Denise Camargo
Kostiumy – Graciela Mazón
Makijaż, fryzury i protezy – Josefina Arellano, José Francisco Barón, Christine Beveridge, Thomas R. Burman, Aurora Chavira, Ken Diaz, Bari Dreiband-Burman, Rosie Duprat Fort, Hilda Alicia González, Eduardo Gómez, Paul LeBlanc, Alfredo Mora, Gabriel Solana, Gerardo Perez Arreola, Luis David Esquivel, Raúl Esquivel, Luis García, Erwin H. Kupitz, Luis Felipe Moreno, Carla Tinoco
[skończyłam na art departament https://www.imdb.com/title/tt0120746/fullcredits?ref_=tt_ov_wr_sm i to wyżej będzie do uzupełnienia tematycznie]
Maska Zorro – soundtrack
Maska Zorro – pozytywne recenzje i sukces kasowy filmu, który przeszedł do historii
Maska Zorro nominacje i nagrody
Film Maska Zorro zdobył 9 nagród:
- EuropejskaAkademia FIlmowa 1998 – nagroda publiczności najlepszy europejski aktor Antonio Banderas
- IFMCA 1998 – najlepsza oryginalna ścieżka dźwiękowa do filmu przygodowego – James Horner
- ALMA 1999 – wybitny aktor w filmie fabularnym Antonio Banderas
- ALMA 1999 – znakomite wykonanie piosenki do filmu fabularnego, Marc Anthony i Tina Arena, za piosenkę “I Want To Spend My Lifetime Loving You”.
- Young Artist Award 1999 – najlepszy film familijny — komedia
- ASCAP 1999 – najlepsze filmy kasowe – James Horner
- Lasting Image Award 1999 – Antonio Banderas
- ASECAN 1999 – najlepszy aktor męski – Antonio Banderas
- Blockbuster Entertainment Award 1999 – ulubiona debiutantka – Catherine Zeta-Jones
i 18 nominacji:
- Europejska Nagroda Filmowa 1998 – Nagroda za europejski wkład w światowe kino – Prix Screen International Antonio Banderas
- IFMCA 1998 – muzyka filmowa roku – James Horner
- Oscar 1999 – Najlepszy dźwięk Greg P. Russell, Kevin O’Connell, Pud Cusack
- Oscar 1999 – Najlepszy montaż dźwięku Dave McMoyler
- Złoty Glob 1999 – Najlepsza komedia lub musical
- Złoty Glob 1999 – Najlepszy aktor w komedii lub musicalu Antonio Banderas
- BAFTA 1999 – Najlepsze kostiumy Graciela Mazón
- Saturn 1999 – Najlepszy film akcji / przygodowy / thriller
- Saturn 1999 – Najlepsza aktorka Catherine Zeta-Jones
- Saturn 1999 – Najlepsze kostiumy Graciela Mazón
- Złoty Popcorn 1999 – Najlepsza scena walki Antonio Banderas, Catherine Zeta-Jones
- Złoty Popcorn 1999 – Przełomowa rola żeńska Catherine Zeta-Jones
- Amerykańska Gildia Kostiumologów 1999 – Najlepsze kostiumy filmowe Graciela Mazón
- Złota Szpula 1999 – Najlepszy montaż dźwięku – efekty i imitacje dźwiękowe
- Złoty zwiastun 1999 – The Dark and Stormy Night
- Blockbuster Entertainment Award 1999 – ulubiony aktor – Akcja/Przygoda – Antonio Banderas
- Blockbuster Entertainment Award 1999 – ulubiony czarny charakter – Matt Letscher
- C.A.S. Award 1999 – Wybitne osiągnięcie w miksowaniu dźwięku do filmów fabularnych, Kevin O’Connell, Greg P. Russell, Pud Cusack
Maska Zorro CDA lektor i nie tylko – gdzie można obejrzeć film?
Maska Zorro CDA lektor PL
Maska Zorro CDA napisy PL